Talviretkeily – kivuttomia ja lämpimiä yöunia pienillä nikseillä

Talviretkeilyvinkkejä ovat retkeilyblogit ja facebookin retkeilyryhmät pullollaan. Kerron tästä huolimatta omat talviretkeilyniksini liittyen parempiin yöuniin. Nämä niksit ovat toimineet minulla, kun taas jollakulla toisella toimii jokin muu. Toivottavasti näistä vinkeistä saat apua omiin pohdintoihinsa! Jos haluat tietää, kuka tätä blogia kirjoittaa, lue lisää tästä.

Makuupussin valinta

Itselläni on kolmen vuodenajan makuupussi, Marmotin naisten untuvapussi. Sen lämpöarvot ovat comfort -11,2 / limit -18,9 ja extreme -40,5 astetta. Niiden mukaan minun pitäisi pystyä nukkumaan mukavasti ja palelematta -11,2 asteen lämpötilassa.

Mitä suurempi fill power -lukema makuupussissa on, sitä suuremman tilavuuden untuva täyttää, ja sitä paremmin se eristää. Fill power -arvon 550 ylittävä untuva voidaan määritellä erittäin hyväksi. Omassa pussissani arvo on 650.

Marmotin makuupussi oli ensimmäinen varta vasten talviretkiä varten tehty hankinta ja samalla joulun 2017 paras lahja. Se on hinnaltaan 250-300 euroa. Kylmällä kelilllä, siis minulla yli 10 asteen pakkasessa, laitan sen päälle ohuemman, kesäkäyttöön tarkoitetun kuitupussin. Näin untuvapussi pysyy kuivana ja kosteus tiivistyy kuitupussin pintaan, joka kuivuu untuvapussia nopeammin.

Untuvapussi sisälle ja kuitupussi päälle.

Makuualusta palelevaiselle ja selkäongelmaiselle

Olen todellinen vilukissa ja tällä iällä – viiskyt plus – selkää, lonkkia ja polvia kolottaa aamuisin helposti. Ensimmäisellä kahden yön talviretkelläni selkää ja lonkkia kolotti ja palelin molempina öinä. Nukkumisesta ei tullut mitään. Niinpä päätin panostaa kunnon makuualustaan enkä ole katunut melkoisen kallista hankintaani.

Teltassa majoittuessani minulla on alimpana routamatto. Jos olen ahkion kanssa liikkeellä, teltta kulkee kätevimmin rullattuna ahkion päällä, kaaret yhteen teipattuina. Routamatto on kätevä asettaa valmiiksi sisäteltan pohjalle. Routamattoa myydään metritavarana rautakaupoissa. Hintaa kertyy 160 cm leveälle ja kahden metrin pituiselle routa-alustalle noin kymppi.

Teltta ja routamatto pakattuna suksipussiin ahkion päälle toimii vaikka istuimena.
Karvalakki ja toppahame kertovat kylmästä vaelluksesta UK-puistosta talvella 2018.

Routamaton päälle asetan extreme-alustan. Alumiinipintainen, pieneen tilaan taittuva tai rullautuva solumuovinen makuualusta on kevyt ja kestävä, hinnaltaan kympin paikkeilla. Makuualusta asetetaan alumiinipinta ylöspäin, ts. heijastava pinta nukkujaa kohti. Näin lämpö heijastuu takaisin nukkujaan eikä luovuta sitä maata kohti. Itse käytän alustaa tauoilla myös istuinalustana, ja viereen mahtuu istumaan kaveri tai vaikka kaksi. Tätä alustaa käytän myös riippumatossa majoittuessani. Se suojaa hyvin tuulelta.

Extreme-alustan päällä minulla on untuva- ja ilmatäytteinen makuualusta, merkiltään Exped Downmat HL Winter MW. Se on 9 cm paksu ja 183 cm pitkä. Alusta täytetään täyttöpussin avulla, jolloin pumpun painokaan ei ole lisäpainona ahkiossa tai rinkassa. Alustan täyttö on melko nopeaa, mutta tyhjentäminen vie enemmän aikaa. Alusta tulee tyhjentää rullaamalla alustaa kaksi-kolme kertaa, jotta kaikki ilma saadaan pois ja alustan saa mahtumaan takaisin omaan pussukkaansa.

Alimmaksi routamatto, seuraavaksi extreme-alusta ja sitten ilmatäytteinen makuualusta.

Vaikka tämän makuualustan hankintahinta on kova, pääosin 250 eurosta ylöspäin, voin vakuuttaa, että investointi kannattaa. Ainut vika, minkä tästä alustasta olen löytänyt, on sen liukkaus ja kahina asentoa vaihtaessa. Olen asettanut pienen palan mattojen alle tarkoitettua verkkoa extreme -alustan ja makuualustan väliin, mikä on hieman helpottanut molempia ongelmia. Yksi ystäväni käärii pyyhkeellä makuualustat keskeltä yhteen. Hyvä niksi sekin!

Muita mukavuuksia selälle, niskalle, lonkille ja polville

Mukavuuden maksimoimiseksi käytän ilmatäytteistä retkityynyä pään alla. Ilman tyynyä niskani olisi aamulla siinä mallissa, että pään kääntymisestä olisi turha haaveilla. Kokemusta on!

En pysty nukkumaan pitkiä aikoja selälläni, joten kyljelläni nukkuessani asetan jonkin vaatekäärön, esim. fleece-paidan, polvien väliin. Lonkat ja polvet eivät kolota aamulla. Ja mikä mukavinta, paita on valmiiksi lämmin puettavaksi ylle.

Miten pysyn lämpimänä makuupussissa

Moni palelee öisin talviretkellä. Se on ihan turhaa, koska konstit on monet! Jokainen löytää omansa, joskus heti tai joskus montaa eri niksiä kokeilemalla.

Lämminvesipullo jalkopäähän

Eräkarkun talviretkeilykurssilla kuulin ensimmäistä kertaa lämpöpullosta. Sen jälkeen pullo on kulkenut mukanani kaikilla retkillä. Lämpöpullolla tarkoitan yksinkertaisesti lämmintä juomaa kestävää juomapulloa. Vähän ennen nukkumaanmenoa laitan pulloon kiehuvaa vettä, tarkistan, että pullo on varmasti tiiviisti suljettu, kääräisen sen villasukkaan ja laitan sen makuupussin jalkopäähän. Voi vakuuttaa, että on ihana tunne kömpiä valmiiksi lämmitettyyn makuupussiin. Aamulla jo jäähtyneen veden voi käyttää vaikkapa aamupuuron keittämiseen, kun vedestä on talviretkellä aina pula.

Villasukat, karvalakki, kypärämyssy ja sormikkaat

Ylläni minulla on makuupussissa merinovillakerrasto. Jalkaani laitan villasukat, jotka odottavat makuupussissa jalkopäässä lämminvesipullon vieressä. Oikein kylmällä kelillä vetäisen päähäni kypärämyssyn ja karvalakin. Miksi ihmeessä? Koska en osaa nukkua makuupussissa kuten monet muut, huppu tiiviisti pään ympärillä ja vain nenä näkyvissä. Käteen laitan kevyet villasormikkaat, koska usein herään siihen, että olen työntänyt käteni ulos makuupussista ja sormet palelevat.

Retki-tyyny, Camelbak-lämminvesipullo, villasormikkaat, kypärämyssy, karvalakki ja villasukat.

Toppahame on niin naisten kuin miestenkin retkeilyvaate

Koska palelen erityisesti selän ja lantion kohdalta, pidän yöllä toppahametta. Se on aivan ehdoton talviretkeilyvaate. Se sopii niin hiihtoon kuin tauollekin, ja sitä voivat käyttää myös miehet. Lue lisää toppahameen monikäyttöisyydestä Ruka News -lehteen kirjoittamastani artikkelista.

Opiskelukaverini Sami ja Satu, ”Samikset” arvostavat toppahameen käytännöllisyyttä.

Iltajumppa tai kevyttä liikuntaa ja vessakäynti ennen makuupussiin menoa

Ennen makuupussiin kömpimistä teen pienen liikuntasuorituksen joko kävellen tai kevyen iltajumpan muodossa. Näin veri lähtee kiertämään eikä minulla ole kylmä makuupussiin mennessäni. Aivan viimeiseksi käyn vielä iltapissalla, koska mikään ei ole niin ikävää kuin huomata heti makuupussiin mentyään, että sittenkin olisi vielä pitänyt käydä vessassa.

Tästä huolimatta lähes aina aamuyöstä herään ja joudun kömpimään ulos makuupussin lämmöstä. Pissahädän kanssa on ihan turha kärvistellä siellä makuupussissa, pyöriä ja miettiä mennäkö vai eikö. Paras mennä saman tien! Sen jälkeen voi nukkua vielä pitkään.

Naposteltavaa makuupussiin

Joskus vilu herättää aamuyöstä. Viluntunne ei välttämättä ole merkki sään kylmenemisestä vaan energiavajeesta. En pysyt illalla syömään niin paljon, että energia riittäisi aamuun saakka. Talviretkellä energiaa kuluu yllättävän paljon. Aamuöisen viluntunteen varalle minulla on aina teltan taskussa pähkinöitä ja rusinoita, joita voi napostella aamuyön tunteina. Tämänkin opin Eräkarkussa opiskellessa. Oli muuten hyvä koulu, suosittelen lämpimästi! Voit lukea tästä ensimmäisen blogini, Eräkarkun eräopasopinnot, elämän parasta aikaa.

Lämpimiä ja kolotusvapaita talviretkiä kaikille erätovereille!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close